Autoline terugkoppeling via webservice PON


Het is sinds Plan-IT versie 5.171.7825 (januari 2017) mogelijk om de afspraakdatum terug te schrijven in Autoline. Dit maakt de combinatie van Plan-IT en Autoline heel sterk.
Het is namelijk niet meer nodig om via de ‘Laatbak’ te plannen. Dit hele gedeelte kan worden overgeslagen in Autoline.


De gebruikers kunnen hierdoor veel sneller en met veel minder muisklikken een werkorder aanmaken in Autoline.




Instellingen Autoline


Als eerste kunt u de ‘Laatbak’ in autoline uitzetten. (neem hiervoor eerst contact op met CDK om na te vragen wat voor gevolgen dit voor uw organisatie heeft).


Het uitschakelen van de ‘Laatbak’ kan de dealer zelf doen, dit is een parameter in de Systeemparameters van Urenverantwoording en als volgt te vinden:


  1. Klik in het hoofdmenu op de optie Urenverantwoording
  2. Selecteer de optie Filiaal
  3. Ga in het menu naar de optie Systeemfuncties
  4. Selecteer de optieSysteemparameters
  5. Vink binnen het kader Diversen de parameter Actieve toekomstplanning uit.
Door deze parameter uit te vinken wordt de planning gedeactiveerd.


U kunt nu gewoon een werkorder aanmaken in Autoline. Bij het opslaan van de werkorder wordt deze klaargezet voor Plan-IT. In Plan-IT wordt deze ingepland en daarmee worden de gegevens van Autoline bijgewerkt. U kunt nu vervolgens met de werkorder schuiven in Plan-IT en automatisch wordt de planningsdatum bijgewerkt in Autoline. Hierdoor loopt dit altijd gelijk en wordt het veel simpeler een afspraak te verzetten naar een andere datum.


Als de klant de auto komt brengen wordt bij het ‘sleutel in’ melden de werkorder scanbaar.


Hier vind u een filmpje hoe het terugschrijven werkt:





Instellingen in Plan-IT


Volg onderstaande stappen om dit alles in te stellen in Plan-IT:


  1. Klik bovenaan in de menubalk op de optie Systeem.
  2. Selecteer de optie Systeem instellingen.
  3. Ga naar het tabblad Koppelingen.
  4. Vink de optie PON terugkoppeling Autoline webservice aanzetten aan.
  5. Vul de gegevens in voor het terugschrijven. De informatie die u hier moet invullen kunt u aanvragen via PON.




Belangrijk is even goed te coördineren met alle partijen (PON, CDK, Plan-IT, uw interne organisatie) voordat u dit gaat doorvoeren.




Wat koppelt Plan-IT terug naar Autoline


Als het in Plan-IT een tijdsafspraak is dan geeft Plan-IT de informatie van de tijdsafspraak terug aan Autoline. Dus de begindatum, einddatum, begintijd, eindtijd van de tijdsafspraak.


Als het een wachter is dan geeft Plan-IT de begindatum van de geplande werkorder en de wachttijd ingegeven in Plan-IT als de wachttijd terug aan Autoline als begintijd, en als eindtijd de wachttijd + de totaaltijd van de werkorder. (en dat het een wachter is)


Als het een deadline is dan geeft Plan-IT de begintijd van de werkdag terug (8:00 uur) en de eindtijd die ingegeven is bij de deadline tijd.


Sinds versie v5.171.8713 kan Plan-IT ook de tijden teruggeven voor het halen en brengen. Hierin houdt Plan-IT ook relening met auto halen of klant halen. Via een systeeminstelling kan per Plan-IT vestiging worden aangegeven of je hiervan gebruik wilt maken.


In Plan-IT zit ook nog een extra controle of de gegevens wel goed ingevuld zijn. Dus als er ergens een waarde niet ingevuld is pakt Plan-IT automatisch een bovenliggende waarde uit de werkorder (dus geplande datum, begin werktijd, eind werktijd, enz)




Ga terug